OM ANDERS

Anders Fredricsson

Född: 21 Maj, 1965
Bor: Enköping (Grillby), Sweden
Yrke: Företagare/säljare.
Arbetsgivare: Driver en koncern om 2 företag Företags Supportrarna AB, och FAHS Motorsport AB.

Förutom motorsport är Anders aktiv löpare med bl.a. maratonstarter på meritlistan.

Familjen består av barnen Charlotte (f.94), Felix (f.99), Wilma (f.02) och Rottweilern Xena (f.10).



38 Säsongen 2016:
Återvänder hem för tävlande i Sverige igen och nu i Swedish GT som kör tillsammans med STCC. Sedan säsongen 1991 har Anders endast gjort 4 inhopp på svenska banor med bl.a. en vinst i Sports 2000 finalen på Falkenberg 2012, men nu är det dags för ett svenskt mästerskap igen. Bilen för året är en Chevron GR8 GT Evolution med Ford Cosword Supercharge.


















37 Säsongen 2015:
Även 2015 var det meningen att det skulle varit Sportsvagnsracing och då främst Sports 2000 Duratec i England som skulle gällt så fort han rehabiliterat sig efter vinterns/vårens operationer. Dock ville ödet annorlunda och tävlandet frös inne efter ett par dödsfall i Team PJM. Aktiviteter i FAHS Racing Skola blev det som vanligt, dock i något förändrad form.













36 Säsongen 2014:
2014 blev inte vad Anders hoppats på, tanken var ännu en säsong i det Brittiska Sports 2000 Duratec Mästerskapet och då i fabriksteamet MCR i den bil teamet byggde mitt under fjolårssäsongen. Men redan efter första deltävlingen i april på Silverstone ansåg han det lönlöst att fortsätta då speeden var alltför dålig varför kontraktet med teamet sades upp. Förutom något inhopp i långloppsracing blev resten av säsongen tävlingsfri. Sedan kom både operation som innebar axelprotes och skilsmässa som gjorde att han fullständigt tappade motivationen till vidare tävlande under året. Aktiviteten i FAHS Racing Skola, Svenska Klubb Racing Skolan SKRS fortsatte som vanligt med Sviestad den 14 maj och Kinnekulle den 11 juni.









35 Säsongen 2013:
Anders hade i inledningen kontrakt med Engelska Team PJM i Brittiska Sports 2000 Big Profile Mästerskapet. Meningen var att Lolan skulle varit helt genomgången inför premiären på Silverstone i april och uppdaterad med större bromsar, datalogging, ny fjädring m.m. men inget av detta var gjort, när så dessutom drivaxeln brast på väg ut till lineupen i premiärtävlingen fick han nog, sa upp kontraktet och skrev istället på för det Walesiska fabriksteamet MCR Sportscar vilka han tävlade för resten av säsongen. Bästa resultatet för säsongen blev ändå i Lolan (efter att MCRen packat ihop) på Oulton-Park med en 2:a och en 3:e plats. Aktiviteten i FAHS Racing Skola, Svenska Klubb Racing Skolan SKRS fortsatte som vanligt med tre kursdagar.






34 Säsongen 2012:
Första säsongen på några år när Anders åter gorde en fullsäsongssatsning denna gång tillsammans med det Engelska Team PJM i deras Lola Sports 2000 Duratec. Säsongen startade med en fin 7:e plats efter att man skjutit motorn på träningen. Därefter följde en 4:e plats på Cadwell Park men sen följde en period med diverse tekniska problem. Dock avlutades säsongen som den började med en 7:e plats på Silverstone, dessförinnan var det ett antal tillfällen då Anders bröt vid "säkra" pallplatser. Ett inhopp i den Svenska serien blev det också vilket resulterade i en seger på Falkenberg. 2 kursdagar i FAHS Racingskola, Svenska Klubb Racing Skolan SKRS blev det också.





33 Säsongen 2011:
Blev Anders erbjuden en test med en Sports2000 Duratec i England. Detta resulterade i att han körde denna Lola i återstoden av säsongen (5 heat) med ständiga resultat i topp 10. På Castle Combe var han t.o.m. snabbast av alla men p.g.a. ett tekniskt problem (gaswiren) som gjorde att han startade sex varv efter de övriga slutade han "bara" på en femteplats. Även i finalen på Brands Hatch i okteber luktade det pallplats lång väg men här tog äventyret slut i sandfållen efter en våldsam tackling av en medtävlande. Dock innebar resultaten ett kontrakt för teamet under hela 2012.




32 Säsongen 2010:
Blev även detta år ovanligt lite tävlande för Anders som bara körde ett enda race och detta i samma Tiga Sports2000 som han hoppas in och kört både 2008 och 2009. Dock hade nu bilen bytt ägare från Adestams Concept Racing till Ceder Seal Racing Team. Precis som 2009 blev årets inhopp på Falkenbergsbanan där Anders tillhörde de absolut snabbaste under fria träningen. Tyvärr blev det sedan en bedrövlig tidsträning i regn där han tvingades köra med helt oskyddade ögon i regnet då visiret fullständigt immade igen på insidan. Smärtan i ögonen blev så kraftig att Anders t.o.m. måste avbryta tidskvalet i förtid. Dessbättre hämtade han sig till eftermiddagen raceheat och efter en tuff start från åttonde startruta kom han igenom första varvets chikan som tia efter att blivit utträngd i sandfållan. Efter detta sattes ett ursinnigt tempo upp och i mål slutade en mycket nöjd chaufför som fyra totalt och segrare i klassen. Snabbaste varv i första heatet avgjorde sedan startplaceringen i andra heatet som kördes strax före lunch på söndagen och där Anders startade i femte ruta. Även här var det lite tumult artat i starten men då man passerade mållinjen första gången låg han femma. En placering han höll fram till ett par varv före mål då han i sin iver att överta fjärde platsen drog på sig en snurring och till slut slutade sjua totalt med en ny seger i klassen. Förutom detta arrangerade Anders genom Skandinaviska Klubb Racing Skolan inom FAHS två racingkursrdagar samt ett långlopp för sponsorer under Stolleracet på Mantorp.



31 Säsongen 2009:
Blev det ovanligt lite tävlande för Anders som bara körde ett enda race och detta i  Adestams Concept Racings Tiga Sports2000 på Falkenbergsbanan där första dagen  bestod av tre stycken fria träningspass tillsammans med Clubman klassen. I första passet fick Anders inte alls till känslan i bilen utan klagade över bromsarna och en alltför jobbig sittställning vilket innebar att körningen blev enormt spänd och tröttsam. Till andra passet hade dessa åtgärdas och nu satte Fredricsson upp ett högre tempo något som bara bestod några minuter innan passet rödflaggades p.g.a. ihopkörningar. Även i tredje heatet small det ordenligt och rödflaggan kom ut vilket gjorde att Anders inte fick ett enda fullfartsvarv i vare sig andra eller tredje passena. Fredagens tidsträning innebar en 10 tid vilket således blev startpositionen för heat 1 Första heatet blev även det stökigt in i första kurvkombinationen som är en chikan och mitt i röran befann sig Fredricsson vilket resulterade i att han snurrade ut i sandfållan. Dock kom han upp på banan igen och startade en ursinnig jakt på resten av startfältet som då hade ett halvvarvs försprång. Efter en tuff körning slutade Anders dock på en tionde plats totalt och en tredje plats i sin klass. I sports2000 tävlar totalt tre olika klasser och Anders tävlar i klassen med näst strängaste reglerna. Placeringen innebar att han fick tionde startrutan i avslutningsheatet. I andra heatet fortsatte Fredricsson sin brutala jakt på framförvarande och lyckades köra upp sig till en slutlig femteplats i heatet och en andra plats i klassen efter att varit den som körde allra fortast i andra halvan av den15 varv långa heatet. Vid målflaggan hade han bara ca: 100 meter kvar till fjärdeplacerade bil som var den som vann hans klass och ytterligare 50 meter framför dom låg ledartrion som han hela tiden tog in på så några varv till…



30 Säsongen 2008:
Blev comebackernas år, efter en bedrövlig rallyvinter som töade bort där närmaste tävlingsstart blev i Uddeholm Swedish Rally vilken man fick åka hem efter att rullat över startrampen blev nu istället årspremiären i Eljas Motorsports Mitsubishi EVO IX  ESAB-Rallyt i Laxå den 10 maj. En tävling som man bröt i inledningen på SS2 efter att fördelningslådan rasat. 2 veckor senare var det dags för SM-premiären i South Swedish Rally men även här bröt man, denna gång p.g.a. bränsle-systemet efter SS3. Karlskronas SM-deltävling var sedan på tur och här slutade man på en 6 plats i den tuffa Grp N 4-WD klassen, efter att bl.a. satt en andra tid på SS6.



Under rally SM´s sommaruppehåll passade sedan Herr Fredricsson på att göra comeback i banracing efter 17 års uppehåll, och vilken comeback sedan efter bara några varv i Adestams Concept Racings Tiga Sports2000 var han med och slogs i toppen. Tyvärr blev det sedan ”bara” en sjätte och en sjundeplats i racet efter att man fått motorproblem, då tändplattan inte gick att få fast i fördelaren utan tändningen ställde om sig själv något som resulterade i att motorn bara gick sämre och sämre ju längre heaten varade. Kils SM-deltävling i augusti fick sedan ställas in p.g.a. regn och ersattes med Snapphanerallyt i Hässleholm där paret slutade på en tionde plats efter att haft problem med bl.a. fördelningslådan sedan start. Efter detta valde man sedan att avstå SM-finalen i Norrköping eftersom man inte hade några förhoppningar att få ihop en lösning så bra som krävs för att göra resultat.



29 Säsongen 2007:
En utbildningsdag i Racingskolan på Kinnekulle-Ring i juni var enda gången Anders hade hjälmen på sig under hela året. Första gången på 28 säsonger som det inte blev en enda tävling i motorsport sammanhang, men i slutet på året inköptes en Renault 18 Turbo och ett avtal gjordes upp med Eljas Motorsport att under inledningen av säsongen 2008 tävla i deras Mitsubishi EVO IX i SM.


28 Säsongen 2006:
Förutom två utbildningsdagar i Racingskolan var enda inhoppet i tävlingsbil långloppet Stolleracet på Mantorp där en Volvo 240 tyglades tillsammans med fyra sponsorer till en total tiondeplats.






27 Säsongen 2005:
Inför SM-premiären som flyttades från Sandviken till Snow-rally i Östersund kom ett väl förberett team i en väl intrimmad Renault Clio. Tyvärr sköt man motorn direkt i starten på första sträckan. Därefter bestämde man sig för att enbart satsa på Brittiska Mästerskapet då man såg SM guldet utom räckhåll. Första deltävlingen i BRC gick av stapeln i Wales men tyvärr höll oturen med bilen i sig och man bröt i ledning redan första dagen. Andra deltävlingen var lokaliserad till Carlisle i norra England och kördes samma helg som Anders firade sin 40-åriga födelsedag. Även här bröt man och då inför starten på första dagens sista sträcka efter att servopumpen skurit och laddningen försvunnit. Precis som i Wales hade men så länge bilen fungerade dominerat klassen totalt. Efter detta bestämde sig teamet att ta time-out ett tag och i oktober sålde man Clion.



26 2004: SM säsongen inleddes med Bergslagsrallyt där Anders och Jenny ledde från start men förlorade segern med några ynka sekunder på sista sträckan så en andra plats fick Enköpingsparet nöja sig med. Därefter fick Anders klara sig utan Jenny i det Svenska VM rallyt där Johan Thelin ”hoppade” in och fick vara med och uppleva ett fantastisk Swedish Rally med klasseger och en andra plats totalt bland Otrimmat 2WD. Väl triggade av ”förlusten” i Bergslags satsade sedan Anders och Jenny för fullt i Östersunds SM/EM deltävling Snow Rally och vann klassen stort. SM årets sista vinterrally detta år var Vänes och om duon varit överlägsen i Östersund var man en mer här. Om klassen tidigare varit tunn dog den nästan ut efter detta och i SM/EM deltävlingen South Swedish Rally fick man styra helt ensamma mot ytterligare två fullpoängare. Efter detta valde p.g.a. att man inte hade någon vettig konkurrens att sälja sina två VW Polo inklassade i lilla 1,4 liters klassen och istället köpa en års ny fabriks Renault Clio Ragnotti inklassad i den större 2-litersklassen där man finner SM tuffaste startfällt. Tyvärr missade man start i årets fjärde SM-deltävling som gick i Falun p.g.a. växellådsproblem men till SM-finalen i Norrköping var man på plats och bärgade därigenom SM-brons i Otrimmat 2WD. Ytterligare en del testande och tävlande blev det under året allt för att finna sig till rätta i den nya bilen inför 2005 år SM.


 
25 Säsongen 2003: 
Till denna säsong kom Anders med kartläsarna Johan och Jenny väl förberedda. Man hade varit snabbaste N1 ekipage i nästa varenda tävling under hösten och förvintern så nu gick man för fullt för att rada upp mästerskapsmedaljerna. Årets första tävling var i Gävle där Anders och Jenny testade att tävla på siffernoter för första gången. Duon hade inga större problem att vara snabbast i klassen trots diverse spektakulär körning. Näst var det EM rally i Rovaniemi där man tyvärr bröt med hål i oljetråget i klassledning. Första SM deltävlingen i Vännes slutade med rullning efter att varit delad snabbast. Klass seger i Norges EM tävling bäddade för EM guld i sista deltävlingen som gick i Östersund. Dock ändrade tävlingsledaren reglerna efter målgång så hans brorson blev Europamästare istället för Anders och Johan som på det viset fick nöja sig med brons. Nästa stora uppgift var Brittiska Mästerskapet där Anders och Jenny direkt visade att ett av dom absolut snabbaste ekipagen. Dessvärre blev inte resultatet så bra som man hoppats mycket beroende på omständigheter som man själva inte kunde rå för. P.g.a. operation och rehabilitering blev Manx International Rally på Isle of Man säsongens sista tävling. Tre Svenska- och Brittiska Mästerskapstävlingar missades så därigenom missades även medaljerna i dessa mästerskap. Comeback blev det under luciahelgen då man först åkte en test och därefter klassvann i Nuttevalsen i Östersund trots 4,5 månads bortavaro från tävlandet.


24 Säsongen 2002:
Till säsongenpremiären i Bergslagsrallyt i början av januari kom Anders och Maggan väl förberedda efter ett fyra dagers träningsläger hos Kulläng Driving School. Eftersom duon hade högst sidning (baserad på 2001 års SM resultat) så fick man starta först i snömoddet. Tyvärr hamnade man på sidan av vägen efter en kommunikationsmiss redan på SS2 (första riktiga sträckan) och fick bryta direkt. Andra SM tävlingen i Vännäs slogs man hela helgen om andra platsen men efter en snabb visit i snävallen i slutskedet av tävlingen så slutade man femma. Tredje SM tävlingen var South Swedish Rally (EM) och här sprack växellådan på SS2 även då hade man andra platsen. Efter detta var det bara att konstatera att SM-oturen höll i sig. Efter fjärde SM deltävlingen i Östersund helgen efter midsommar bestämde sig Anders och Margareta att pröva sina vingar var för sig efter att tävlat ihop i 6 säsonger. Under hösten så intog Johan Thelin, Jenny Åman och Johan Landberg högerstolen och en intensiv tävlingsperiod inleddes med tävlingar varje helg. Tempot ökades betydligt och man fick vänja sig med att hämta första priserna igen. Årets höjdpunkt var när Anders och Johan Thelin blev inbjudna av VW Racing UK att köra sista deltävlingen i Brittiska Mästerskapet The South Of Tempest Stages. Här gällde det att visa upp sig något som grabbarna gjorde med besked, snabbast på tolv av de sexton sträckorna gjorde att man hade en säker sits i England för hela 2003.

23 Säsong 2001:
Blev första hela SM-serien, där resultaten blev 6,5,B,4, 6 och 5 plats. De första 4 kördes med Suzukin som allt som oftast fick nödlagas för att ta sig i mål. Bilen var alltför sliten för att klara både tempot och distansen i SM-tävlingarna. Under semestern ordnades sedan finansiering av en spritter ny fabriksbil av märket Volkswagen Polo. Bilen köptes "nyckelfärdig" från svenska VW Motorsport (Joki Rallyteknik) och levererades i början av augusti. En felmappning från fabriken i Tyskland gjorde dock att bilen inte alls gick som den skulle. Tyvärr tog detta hela andra halvåret att komma till rätta med, trots detta slutade Anders på en 3 plats i SM bland N1 bilar och en 6 plats totalt i N2.

22 Säsongen 2000:
Var ämnat åt hela SM-serien i en nyrenoverad Suzuki, men tyvärr visade det sig redan i SM-premiären (Bergslagsrallyt) att "suckan" bara fortsatte att trilskas, dock lyckades Anders och Margareta placera sig som 8 i klassen och 5 SM poäng bärgades. Efter detta togs beslut att avbryta SM satsningen och påbörja bygget av en ny Suzuki. Några enstaka race ytterligare fick gamla bilen dock stå ut med. Första dagen på semestern införskaffades sedan en Audi Quattro Coupe 4WD som var byggd för stora Grp N. Ett par roliga race åktes sedan med denna "tanks". Dessutom införskaffades ytterligare en Suzuki en s.k. MKI:a.

21 Säsongen 1999: 
Till säsong införskaffades en ny Suzuki av senaste snitt. Tyvärr visade den sig vara "sönderbyggd". Åtta problemfyllda tävlingar blev årets facit. Endast tre gånger fick den passera slutmålet,då med betydande arbeten på vägen. Maskinellt går den som en dröm
men resten var bedrövligt eftersatt.


20 Säsongen 1998:
Blev det SM-premiär i Bergslagsrallyt, där det tyvärr slutade i en tall när man väl kommit upp i ledning. Av årets totalt 11 starter, blev det endast två segrar, en andraplats, två tredjeplatser en fjärdeplats. Fyra race fick avslutas i förtid. Två rullningar, ett framvagnshaveri samt besöket i tallen. Efter detta såldes bilen i delar.

19 Säsongen 1997:
Startade med en rullning i Fagersta den 11 januari. Därefter följde sju vinster, två rullningar samt ett växellådsras. Totalt kördes 16 tävlingar nu med fast kartläsare. Problemet med att finna kartläsare löste sig sista tävlingen 96 då Margareta Schöning tog plats.



18 Säsongen 1996:
Skam den som ger sig. Knappt ett år efter rullningen i Kil var en ny Suzuki byggd. Premiären gick av stapeln i Botkyrka Södertörnsrundan, resultatet blev klass seger direkt. 1996 resulterade i åtta klass vinster och en tredjeplats på 9 starter.




17 Säsongen 1995:
Fram till augusti kördes 8 tävlingar. Resultatet var 3 vinster, 2 andraplatser,
en tredjeplats och två rullningar. Den andra var i Värmländska Kil och innebar slutet på svarta faran och ett gediget arbete tog fart med att bygga ny bil.







16 Säsongen 1994:
Hösten 1994 hade sviterna efter 91 års säsong läkt och Anders sadlade om till rally. En Suzuki Swift GTI inhandlades och premiär racet gick av stapeln i Eurostoprallyt i Örebro. Vinst i Grp N-klassen blev det och Anders var frälst. Tröttheten på motorsport var som bortblåst. Ytterligare tre tävlingar hanns med innan året var slut.




15 Säsongen 1993:
Ägnades åt brorsönerna Andreas och Johan Höjers go-kart åkning, samt i högerstolen i rally.




14 Säsongen 1992:
Efter avslutad racingkarriär följde en period där Anders endast deltog som kartläsare i Rally åt klubbkompisen Ronnie Lönn i dennes Opel Kadett Grp N och åt Johan Landberg i en Opel Ascona inklassad i Nationell. En del mekande åt brorsönerna i Go-kart blev det också. 1992 startades ett eget företag och all kraft och energi gick åt till detta.


13 Säsongen 1991:
Nysatsning i Formula Opel/Lotus. Svenska serien samt enstaka lopp i Europaserien som för året vanns av Rubens Barrichello.Ett felval av manager gjorde denna säsong till en katastrof först ekonomiskt och därigenom även sportsligt. Detta resulterade i att
Anders lade hjälmen på hyllan.


12 Säsongen 1990:
Var året då mästerskapsmedaljerna skulle börja trilla in. Dessvärre ville ödet annorlunda. I Formula 4 tillhörde han en av de absolut snabbaste i säsongsupptakten. Men efter att ha blivit "avsatt" i första loppet, haft tekniska problem i nästföljande 5 tävlingar gav Anders upp, och koncentrerade sig på Formula 3 istället där det gick betydligt bättre. Något enstaka inhopp i F Ford blev det också.
Men årets höjdpunkt var ändå Formula 3000 testen (klassen under F1).

11 Säsongen 1989:
Med hjälp av Sven Frindelius och Scandinavian Formula School lyckades Anders dra ihop en ansenlig budget samt skriva kontrakt för säsongen med LM Racing & Enginering i Formula 4, där de deltog i
Svenska Formula 4 Mästerskapet och i Baltic-cup (inofficiellt EM). Redan från säsongsstarten så fanns Anders med i den främre delen av startfältet. Formula 4 var på den här tiden den klass inom svensk racing som hade det namnkunnigaste startfältet. Gamla stormästare som Kenneth Persson, Hasse Edvinsson, Per Boström, Hans Hillebrink, Leo Andersson mfl åkte här. Detta år bar med sig att Anders fick sig ett namn inom svensk racing.

10 Säsongen 1988:
Under talangjakten Grand Prix Challange fick grundaren av Scandinavian Formula School, Sven Frindelius upp ögonen för Anders. Detta resulterade i att han först fick en gedigen utbildning i hur man hanterar en formelbil. Därefter jobbade Anders som
instruktör på skolan och som betalning fick han tillbringa många långa härliga stunder i formelbilarna under kursdagarna och i samband med tävlingar. Anders deltog i ett antal SM-tävlingar i Formula Ford under säsongerna 1987 och 88. Det som imponerade mest på racingfolket var att han alltid hamnade på poängplats trots att han slog sig fram i uråldriga bilar. Eftersom det var olika bilar i nästan varje tävling så var det inte frågan om att kunna justera och sortera ut materialet, något som inte bekom Anders på den tiden. Han sladdade runt banorna med ett glatt leende på läpparna. Han hade funnit glädjen i att åka formulalbil. Fördelen med dessa var att det fanns möjlighet till väldigt mycket testande i en rad olika formulabilar.



9 Säsongen 1987:
Under talangjakten Grand Prix Challange fick grundaren av Scandinavian Formula School, Sven Frindelius upp ögonen för Anders. Detta resulterade i att han först fick en gedigen utbildning i hur man hanterar en formelbil. Därefter jobbade Anders som
instruktör på skolan och som betalning fick han tillbringa många långa härliga stunder i formelbilarna under kursdagarna och i samband med tävlingar. Anders deltog i ett antal SM-tävlingar i Formula Ford under året 1987. Det som imponerade mest på racingfolket var att han alltid hamnade på poängplats trots att han slog sig fram i uråldriga bilar. Eftersom det var olika bilar i nästan varje tävling så var det inte frågan om att kunna justera och sortera ut materialet, något som inte bekom Anders på den tiden. Han sladdade runt banorna med ett glatt leende på läpparna. Han hade funnit glädjen i att åka formulalbil. Fördelen med dessa var att det fanns möjlighet till väldigt mycket testande i en rad olika formulabilar. Även crossen luftades med jämna mellanrum.


8 Säsongen 1986: Av en slump skickade Anders 1986 in ett tävlingsformulär till tidningen Bilsport där man sökte ungdomar till en talangjakt i banracing. Detta resulterade i att han våren 1987 deltog i Grand Prix Challenge med gott resultat. En hel del cross blev det också under året.



7 Säsongen 1985:
Flitigt tävling med crossen, träning flera dagar i veckan under hela säsongen.








6 Säsongen 1984:
Detta år tog crossåkandet fart rejält och Husqvarnan byttes mot en Yamaha 250cc.












5 Säsongen 1983:
Cross samt funktionärsarbete inom rally.

















4 Säsongen 1982:
Den lilla mängd motorsport som året erbjöd blev cross samt funktionärsarbete inom rally.






3 Säsongen 1981:
Slutade Anders skolan och började jobba men lite crossåkning innehöll året samt funktionärsarbete inom rally.
















2 Säsongen 1980:
Var lite åkande med Husqvarna samt mekande med brorsan Mats rally SAAB V4 Std B och funktionärsarbete åt EMK i rallytävlingar men mopeder, kompisar och tjejer hamnade högre på prioriteringslistan.











1 Säsongen 1979:
Efter några säsonger som seglare i olika typer av jollar sadlade Anders om till cross. Efter att jobbat som bondräng under sommarlovet investerades i första crossen en Husqvarna 125cc. Några inhopp som funktionär när Enköpings Motor Klubb arrangerade rally tävlingar samt i slutet på året en del mekande med storebror Mats rallybil blev det också.