Summering av Thruxton

Efter fredagens fria träning kändes allt bra och vi åkte ut till banan på lördagen trots att vi hade körfri dag och fixade det sista på bilarna ihop med Clive och Cindy (ägarna av MCR Race Cars och teamet). När allt var klart på eftermiddagen tog vi med dom till grannen Thruxton Go-kart ring och körde ett MCR Mästerskap. 
På söndagen hade vi tidig revelj med sign-on redan vid 7:25 följt av besiktning och sedan kval 8:55-9:15. Endast 20 minuter och detta inklusive förarbyte då dom som vi som delade bil var tvungna att kvala bägge två. Hur som helst min bilpartner Guy Woodward startade kvalet och körde fem varv innan han kom in för att överlämna ekipaget till mig och på mitt nionde och sista varv så satte jag dagens näst snabbaste tid.
Precis innan racet när vi satt och väntade i bilarna på att rulla ut kom sedan världens regnskur som t.o.m. innehåll hagel. Känslan att stå i första led var riktigt stor och efter en bra start tog jag ledningen i racet men släppte det till min teamkompis Bill Coombs som jag kände var snabbare på den regnvåta asfalten med slicks. Efter ett par hårresande uppställ på baksidan i styva 200 km slog jag av på tempot och inväntade att banan skulle torka upp vilket den också gjorde i slutet på min stint så jag kunde höja tempot igen. När det sedan blev gulflagg mitt i heatet passade vi på att utföra förarbytet och Guy gjorde en riktigt bra stint men tyvärr tvingades han i depå ett varv före mål p.g.a. att nosen släppt i fronten och hela karossen var å väg att lätta. Detta innebar att vi missade ett varv och rasade ner till en 6:e plats. Något att bära med sig efter denna helg var trots allt mitt kval med en andra plats och start i första led./Anders

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar