Punktering spolierade en säker pallplats.

Solen sken över Spa när den rullande starten gick.  Kändes som alla var otroligt "hungriga" i starten idag och jag förmodar att det var guds försyn att vi alla kom igenom första hårnålen La Source ner för backen åkte vi sedan fyra i bredd igenom Eau Rouge men jag som låg på yttern närmast muren gav mig och smög tillbaka på min tionde plats. Efter det så startade jag klättringen och "åt" dom en efter en tills jag fyra varv före mål intog tredje platsen genom att passera Mike Turner genom världshistoriens senaste inbromsning in i chikanen före start och mål. Eftersom jag märkt att Mike hade mer power på rakan efter Eau Rouge koncentrerade jag mig stenhårt på att sätta Eau Rouge klockrent utan minsta gasavsläpp vilket jag också lyckades med varför han inte lyckades slipstrima om mig ner mot Les Combes. I hans iver att sedan inte tappa mig i mitt ryck ner i Bruxelles snurrade han vartefter det blev fritt bakåt. Dock märkte jag att bilen började bete sig konstigt ner mot Double Gache men eftersom det stod en bil parkerad där på yttern så förmodade jag att det var oljespill efter honom. Hur som helst hade jag nu pallplatsen men var tyvärr 30 sekunder efter dom två i toppen samtidigt som jag hade en bekväm lycka bakåt till fyran Dave Croft men i Blanchimont utgång, femman fullt i 235 km/h förstod jag plötsligt varför bilen varit så konstig, det var punka på höger bak vilket resulterade i en mycket spektakulär snurrning i fullfartvänstern. Jag behöll dock lugnet och lyckades faktiskt manövrera bilen dom två varven den snurrade på banan och sedan skjuta i en växel och linka in i depån.
Trots detta är jag fantastiskt nöjd med helgen och oerhört tacksam och imponerad av MCR-teamet som först ställde en bil till förfogande och senan, trots att jag nästa race är deras konkurrent igen hjälpte mig på alla sätt, och dom har lärt mig otroligt mycket genom deras kunskap och deras enormt fina utrustning. Vi kunde efter målgång konstatera att jag hade dagens tredje bästa tid men att jag på vissa partier (givetvis dom snabba fullfartområdena :-)) var snabbast av alla. Bilen gick även otroligt bra idag efter dom justeringarna dom gjorde i går kväll baserade på mina upplevelser tillsammans med dataloggen. Tur i oturen var nu att detta race inte ingår i förarmästerskapet utan bara i Team Mästerskapet och nu ser vi fram emot Donington Park helgen efter midsommar./Anders

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar