Englandsresa för att hämta GR8:an

Kvart i sju hade Bosse och jag bestämt att träffas inne i Enköping för att bege oss till England med bil via Calais - Dover. Efter att lämnat in min bil på Bilias verkstad tog vi Bosses Subaru och Teamets nyinskaffade Irlandsreggade släp och gav oss av. Efter knappt 200 mil och 23 timmar var vi sedan framme vid Calais färjeläger efter att först varit till tunneln och kollat om det var ett alternativ. Dock var väntetiden för lång och priset för högt varför vi valde att ta färjan. Väl i Dover så satte vi fart upp mot norra England och Abbey Farm i Woodwalton, Huntingdon där Fox Racing Development är baserade. Resan gick förhållandevis bra trots stopp på M25:an där en biltransportbil full med bilar brunnit upp. Efter att virrat runt lite så hittade vi slutligen Abbey Farm vid två tiden på eftermiddagen och kunde lasta av den Formula Ford vi åtagit oss att frakta dit. Efter detta stopp fortsatte vi in till Warrington South Hotell i Stretton, 

Warington där vi hade täcke för natten. En snabb dusch för att sedan gå ner till puben för den obligatoriska pint of lagern som efterföljdes av en god middag innan vi törnade i säng vid halvtio på lördagskvällen, då hade vi alltså varit igång sedan fem på fredagsmorgonen och avverkat ca 250 mil.
Sändagsmorgonen bjöd på strålande väder som omväxling då vi haft konstant regn från Skåne. Efter en Full English Breakfast letade vi oss iväg till Chevron Racing Ltd i Antrobus, Cheshire. Denna racingfabrik ligger hemma hos ägarna Vin och Helens farm i ett underbart lantligt landskap och förutom att det är en hästfarm så har man också dekorerat tomten med dammar och vattendrag, ankor, änder och alla möjliga typer av 

fjäderfän. Efter en fika med gänget där och det obligatoriska snacket och berättandet av diverse roliga händelser i racinglivet blev det så dags att kolla in Chevronen och få en snabb instruktion i hur den fungerade m.m. innan vi lastade den och alla reservdelar. När detta var gjort styrde vi sedan kosan tillbaka till Dover och färjan över till Calais. Vi hade då redan bestämt oss att åka upp till Belgien och där ta in på ett hotell, få en fin middag och en god natts sömn innan vi fortsatte. Strax efter 22 styrde vi in till Hotel Brugge. Fick ett mycket stiligt rum men tyvärr stängde köket klockan 10 och baren serverade inget annat än jordnötter. Inte heller stadens pizzeria som ordnade utkörning hade öppet efter klockan 22:00 så det blev att beställa en taxi och 

bege sig den knappa halvmilen in till stadens centrum. Brugge eller Bruss som belgarna själva säger är ju en otroligt vacker stad med "kullerstensgator" gamla medeltida byggnader och en fantastiskt charmig stadsmiljö. Staden kallas allmänt för Belgiens Venedig och har anor drygt 2000 år tillbaka då en gallisk-romersk bosättning skapades på platsen. Namnet Brugge kommer från det fornnordiska ordet för brygga och var en handelsplats för sjöfararna under medeltiden. Känns verkligen som en plats man vill återvända till men då som turist för att uppleva staden och inte bara som en genomresande på jakt efter en matbit, en dusch och en säng för att sova i några få timmar. Hur som helst släppte taxin av oss nere i centrum ganska precis på slaget 11 

och vi kunde bara konstatera att samtliga restauranger stängde precis klockan 23:00. Enda öppna stället  var en tämligen livad pub som bara serverade drycker. Efter att letat runt ett tag i stormvinden hittade vi lagom till regnet började en "korvvagn" i ena änden på torget. Givetvis tog dom ju inte kort utan den 10 € sedel vi lyckades få kvar i lädret efter att betalt taxin räckte till varsin liten hamburgare. När väl hamburgarna var klara hade vinden och regnet tilltagit så till den milda grad att vi fick ställa oss i lä bakom korvvagnen och snabbt trycka i oss födan innan vi springande begav oss tillbaka till taxistolpen och kastade oss in i första bästa bil. Efter ett snabbstopp vid en cashmachine körde sedan taxi tillbaka oss till hotellet och vi kunde ironiskt konstatera att vi lyckats fått två stycken små och tämligen torra och smaklösa burgare för i storleksordningen 60€. Dock var det desto skönare att krypa ner i våra välbäddade sängar på vårt tjusiga hotellrum och tämligen 

omgående somnade vi som klubbade. Efter en dusch och en riktig hotellfrukost var vi så åter tillbaka på vägen för ytterligare en heldag. Vi hade dock bestämt oss att övernatta även måndagsnatten på vägen upp istället för att köra hela vägen. Ganska snabbt avverkade vi resterande av del av Belgien och även Nederländerna var en enkel match innan vi entrade Tyskland. Säga vad man vill men intensiteten på trafiken är chockartat mycket högra nu jämfört med när man senast körde här för 10 år sedan. Ett monotont nötande genom Tyskland bröts av med ett otroligt regnväder som måste vara ett av de  värsta jag någonsin upplevt. Dessbättre är vägarna här nere gjorda så dom faktiskt sväljer undan dessa enorma vattenmängder så det var aldrig någon risk 

för vattenplaning. Hur som helst efter en tämligen tråkig resa genom Tyskland valde vi att åka ut till Puttgarden och ta färja över till Danmark och Rödby, vilket var otroligt smidigt och snabbt. Kan bara konstatera att man bitit sig själv i svansen som tidigare alltid envisats med att köra bil genom hela Danmark via lilla och stora Bält. Var ju sedan en smal sak att avverka resten av Danmark innan vi i dom kraftiga vindarna med vårt stora släp vinglade över Öresundsbron. Efter att betalt broavgiften fick vi sedan sakta glida fram till Polisen som numera tar emot alla inpasserande. Dock var det en mycket trevlig ung polis som stoppade oss för att se passet. På frågan vad vi hade i släpet svarade ja en racersportvagn vilket fångade hans intresse, och 

resulterade i att vi fick visa foton på bilen, förklara var, hur, när vi skulle tävla och varför vi just hämtat den i England. Hans kollegor såg sedan tämligen förvånade ut när vi fick passera utan att dom fick genomsöka vare sig bil eller släp. 
Återigen hade vi bestämt oss för att övernatta nu när klockan började närma sig tiotiden på måndagskvällen och jag hade bokat ett rum åt oss på Scandic Segevång i Malmö och nu skulle vi äntligen få en där stora köttbiten som vi suktat efter i flera dagar. Väl framme vid hotellet kunde vi bara konstatera att dom här precis som i Brugge stängde köket kl.22:00, så det blev att köpa varsin papplåda i receptionen bestående av en räkmacka för min del och en pastasallad för Bosse som vi inmutade på vårat rum innan vi somnade.
En dusch och en ordentlig hotellfrukost och sedan lämnade vi Malmö och styrde hemåt. Efter att trafikstockningen som var mellan Malmö och Helsingborg totalt försvann 

i.o.m. att vi svängde ut på E4:an var sedan de resterande knappa 70-milen en smal sak. Gott humör och utvilade sinnen gjorde att vi tämligen fräscha anlände till FAHS Motorsport ABs work-shop under tisdagseftermiddagen där Chevronen lastades av och ställdes in på sin plats innan den efterlängtade hemgjorda kaffe latten kunde avnjutas/Anders

1 kommentar:

  1. Precis så fränt som Anders beskriver var resan å besöken på de två racing fabriker som vi han besöka vätt varenda timme i bilen tack för allt som ingick i denna resa. Bosse

    SvaraRadera