Sjunde plats en seger!

Efter att fått till en riktigt bra start från tionde ruta klarade jag mig igenom första svängens tumult helskinnad utan att vara inblandad i några som helst närstrider och kunde sedan koncentrera mig på att få upp temperaturen på däcken och komma in i rytmen. Som tur var ryckte vi sönder fältet direkt och jag hade rent bakom mig redan när vi klarat av kurvpartiet uppför backen efter starten. De första fem varven gick åt till att plocka dom konkurrenter jag kunde vilken resulterade i tre omkörningar av herrar som brukar vara med att vinna race. När jag väl utmanat om sjunde platsen och passerat den oerhört meriterade Harry Chapman gjorde jag ett jätteryck och lyckades skaka av mig honom med hundratalet meter. Tyvärr hade då framförvarande trio fått hela start rakan i försprång (ca 500 meter) vilket gjorde att jag la koncentrationen på att ha kul och försöka få till ett perfekt vara. En verklig fjäder i hatten var att jag satte snabbaste varv på näst sista varvet med rent både framför och bakom och då två sekunder snabbare tid än i kvalet. Denna tid hade räckt till pole position förra året. Dock var placeringen totalt rättvis då jag hade sjunde bästa tid och samtliga framför hamnade efter snabbaste varvtiden i prislistan. De nio första poängen i årets mästerskap är bärgade i målsättningen att ha 75 poäng när samtliga sju deltävlingar är körda, vilket skall räcka till mästerskaps titeln. Idag är livet som racingproffs härligt! 41 galna Engelsmän som har en otroligt hög nivå står på gridden, och att vi efter att ha skjutit motorn och missat all träning lyckas kvala in i topp tio och sedan äta upp ytterligare tre tuffingar i racet känns så otroligt skönt. Så mycket glada ansikten och ryggdunkningar tror jag aldrig jag fått förut. Nu har världens bästa teamchef tillika min älskade hustru Jenny och jag checkat in på Radison Blue Hotell på Stanstedt, jag har fått en redig massage på en grymt misshandlad rygg som kommer vara totalt blå i morgon och snart är det dags för en god middag och sedan en skön natts sömn vilket var några dygn sedan man senast fick för det funkar aldrig att sova ordentligt under racen eftersom adrenalin halten konstant är på tok för hög. Men nu skall vi njuta av stunden.

Sist men inte minst vill jag bara tacka för allt stöd och alla härliga kommentarer under helgen/Anders

2 kommentarer:

  1. Anders holmström16 april 2012 kl. 08:27

    Tack för en fin körning och bra rapportering, visst är hon bra att ha vid sin sida,Jenny alltså. Kram till er båda, Anders d.ä.

    SvaraRadera
  2. Helt rätt Anders, Jenny är alltid bra att ha vid sin sida. En riktig klippa :-)

    SvaraRadera