Lägesrapport i septembers slutskede

Efter att bara ställt Chevronen i "malpåse" ett antal veckor samlade vi äntligen ihop oss och startade arbetet efter växellådsraset senast på Gelleråsen tisdagen den 27 september. Det gick förhållande smärtfritt och efter ett par timmar kunde vi konstatera att förutom att växellådshuset var delat i fyra bitar var det bara kronhjulet och pinjongen som tagit skada, åtminstone vad vi kunde se så långt. En rostfri låstråd mellan två bultar till kronhjulet hade lossnat och troligtvis var det den som ramlat ner och orsakat förödelsen. Dessa trådar ska ju hålla bultarna och därigenom undvika att kronhjulet släpper vilket annars tydligen är en svag punkt i dessa JFR lådor från Hewland. Ett nytt växellådshus från fabriken kostar

2090GBP = ca 24 000SKR och sedan behöver vi som sagt nytt kronhjul och pinjong samt någon som kan sätta ihop detta på rätt sätt. I skrivande stund undersöker vi om det finns någon i Sverige som klarar att lpocka ihop lådan eller om vi är tvungna att göra detta i England. Alternativet att byta till den starkare TMT växellådan känns i dagsläget väl dyrt då den kostar 13900GPB = drygt 155 000SKR men det alternativet skulle vara att föredra om vi skall fortsätta åka med SuperCharge motorn. Dessutom står paddelväxling på önskelistan inte minst för att man då kan få ett övervarvningsskydd vid nerväxlingar för att skydda motorn. Hur som helst kommer vi plocka ihop JFR lådan och skulle vi lyckas få tag i en TMT låda begangad eller "ramla" över lite extra pengar så vi har råd att köpa en ny så går den gamla att sälja för betydligt mer än vad den kostar att renovera. Dock behöver vi avsluta våra diskussioner angående hur vi gör nästa säsong med ägande av bilen o.s.v. innan slutgiltigt beslut tas./Anders

Tid för eftertanke.

Tisdagen efter miserabelt under Kanonloppet i Gelleråsen intogs en lunch i Åkersberga med Chevronens ägare och min mentor Jonas Qvarnström för att diskutera framtiden. Vi konstaterade tämligen omgående att vi lägger ner vidare tävlande i GR8:an för i år och därefter framkom tre olika alternativ gällande vår "älskade" Chevron. 
1 = Fortsätter som nu men att vi river ner hela bilen totalt under vintern och satsar på nytt 2017.
2 = Sätter dit en ny växellåda, plockar den det vi plockat dit under säsongen och lämnar tillbaka den i ursprungligt skick till ägaren.
3 = Vi köper loss GR8:an för att sedan riva ner den och utveckla den till det vi tror den har kapacitet till. Skälet till att vi isf köper loss den är att kostnaden för detta är så hög att det känns befängt att ta den på en bil man inte äger. 
Hur som helst kommer och oavsett vilken väg vi väljer kommer Jonas och jag jobba vidare som nu och han kommer även i fortsättningen fungera som mentor och vara en betydande kugge i vår verksamhet även fast jag/vi inte tävlar i hans bil. Eftersom vi därmed stryker finalen i Swedish GT ur vår kalender diskuterade vidare att köra Världsfinalen (Formula Ford Festival) i Sports 2000 Duratec på Brands Hatch i slutet på oktober. Just nu tar vi en veckas time-out från racingen och tar upp diskussionerna igen nästa vecka. Så ser alltså läget ut 20160816/Anders

Framtiden över en kopp kaffe på Gelleråsen 20160814 kl.08:22


Sitter och blickar ut över Gelleråsens motorbana med en kopp kaffe och funderar över fortsättningen. Ska man erkänna sig besegrad av GR8:an och laga upp den för att kunna returnera den till ägaren eller ska man envetet fortsätta försöka övervinna den. Inget lätt beslut och framförallt inget beslut jag varken tar själv eller idag. Om man skulle ge upp Chevronen vad skulle man hitta på då. Att lägga hjälmen på hyllan finns ju också som alternativ men har man sysslat med motorsport sedan tidiga tonåren i olika former och nu gått och väl passerat de 50 tycker nog de flesta att man kanske ska ge sig men fortfarande brinner jag för att tävla, forfarande anser jag mig kunna hävda mig väl om jag bara har material för det så fortfarande anser jag mig ha något att ge i detta plus att detta är mitt liv och en sån otroligt stor del av mig. Så funderingen får nog fortsätta med inriktningen, vad ska jag och FAHS göra härnäst, ett liv med eller utan den blåa Chevron GR8:an?/Anders

Kanonloppet på Gelleråsen 12-14 augusti.

Efter att växelreglaget krånglat på kvalet startade jag på 13 plats i det 14 bilar starka fältet. Efter en riktigt bra start blev jag totalt blockerad in i första kurvan men hittade snabbt rytmen och började sakta min kamp uppåt i fältet. Problem med upplåsta bromsar och att jag vid ett tillfälle missade banan gjorde att jag tappade placeringar men tog också snabbt dessa åter. Tyvärr sköt jag sedan lådan på 5:e varvet och helgen och kanske hela säsongen tog slut./Anders

Kval till heat 1 Gelleråsen.

Precis när jag ska hoppa in i bilen för att åka ut på kvalet så går det inte att växla bilen. Seklådan sitter fast som berg, snabbt av med motorluckan och som vi trodde och snabbt konstaterade hade vi fått grus i wiresystemet. Efter spayande och lirkande fick vi till slut till så det hjälpligt gick att skifta växel. Första varven var riktigt blött men det torkade upp snabbt men att försöka sätta bra tider när man får rycka 4-5 gånger i växelspaken för att skifta växel är som var och en begriper totalt omöjligt och jag fick givetvis sämsta tid i startfältet och startar i eftermiddag från näst sista rutan. Efter kvalet konstaterade vi dock att det var inte grus i wiresystemet utan höljet hade smält ihop, så det blir mer jobb för mina fantastiska grabbar igen. Anders